SZLAKI ROWEROWE W POWIECIE MYŚLENICKIM
SZLAKI ROWEROWE W GMINIE DOBCZYCE

SZLAK ZIELONY

Szlak zielony prowadzi okrężnie po malowniczych zakątkach gminy. Jego łączna długość wynosi 21,8 km.

Wyjeżdżamy z ul. Podgórskiej, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Kierujemy się na most na rzece Rabie, za którym skręcamy w prawo. Przejeżdżamy obok Ośrodka Sportu i Rekreacji Dobek, przy ul. Turystycznej, dalej wzdłuż rzeki, polnymi drogami jedziemy w stronę drogi nr 967 Myślenice-Gdów, a dalej wsi Rudnik [kapliczka, przystanek]. W Rudniku poruszamy się początkowo asfaltową drogą główną, która po ok. 400 m, po skręcie przy starych wiejskich zabudowaniach zamienia się w drogę gruntową. Droga ta prowadzi wprost do drogi asfaltowej, która po około 600 m łączy się z drogą Wieliczka - Dobczyce. Na skrzyżowaniu kierujemy się w prawo.

Za strażnicą OSP w Dziekanowicach szlak skręca w lewo, lecz jadąc kilkadziesiąt metrów prosto mamy okazję zobaczyć XII wieczny kamienny Kościół, Sanktuarium Matki Boskiej Dziekanowskiej oraz XVIII wieczną dzwonnicę. Wracając na szlak jedziemy drogą asfaltową w kierunku Sierakowa obok zabytkowego zespołu pałacowo - parkowego z 1847 roku. Aby zobaczyć pałac musimy odbić w lewo ze szlaku ok. 150 m. Wracając na szlak po ok. 200 m skręcamy w polną drogę w stronę Wielkiej Góry, tam w prawo i dalej asfaltową drogą do Gaiska [przysiółek Nowej Wsi]. Na zakręcie przy Strażnicy OSP jedziemy w lewo do mostku na potoku Młynówka. Dalej podjeżdżamy pod górę [ok. 1,3 km] do ul. Grabowej, tam w lewo [wspaniale widokowo położony odcinek trasy]. Po lewej mijamy Zakład Uzdatniania Wody dla Krakowa [MPWiK], po około 500 m w prawo i wyboistą drogą do szosy w Stojowicach.

Na skrzyżowaniu w lewo przez wieś. Po prawej miniemy zabytkowy dwór. Po kolejnych 500 m, skręcamy w lewo, w uliczkę przy warsztacie samochodowym. Przejeżdżamy ruchliwą drogę Myślenice-Dobczyce [szosa nr 967] wjeżdżając w ul. Energetyków. Na skrzyżowaniu z ul. Jałowcową w lewo podjeżdżamy do Ośrodka wypoczynkowego MPWiK. Z terenu hotelu rozciąga się wspaniała panorama na lśniącą taflę jeziora oraz górującym nad nim zamkiem. Mijając bramę ośrodka zjeżdżamy w dół mijając po lewej ukryty w zieleni cmentarz z okresu II Wojny Światowej. Przy ul. Cegielnianej, zaraz za mostkiem skręcamy w prawo i dalej alejką spacerową w kierunku ul. Mostowej. Wracamy przez most do miasta, gdzie na ulicy podgórskiej zamyka się pętla szlaku zielonego.

SZLAK ŻÓŁTY

Szlak żółty o długości 17,1 km łączy się ze znakowanymi szlakami gminy Gdów. Wyjeżdżamy z ul. Podgórskiej, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Jadąc przez Rynek mijamy kościół parafialny, Strażnicę OSP i za pomnikiem św. Floriana skręcamy w prawo w ul. K. Wielkiego, która prowadzi na Górę Zamkową. Po prawej stronie zobaczymy fragmenty średniowiecznych murów obronnych. Następnie szlak skręca w lewo w ulicę Przedbronie. [Odbijając w prawo możemy wjechać przez zachowany relikt XIV wiecznej bramy do Starego Miasta, gdzie warto zobaczyć, Kościół św. J. Chrzciciela (1828-34) z unikatowym renesansowym epitafium dziecięcym Sebastiana Lubomirskiego, dzwonnicę z odlanym w 1504 roku dzwonem "Jan", leżący na szlaku architektury drewnianej Skansen z bogatą ekspozycją etnograficzną, częściowo odrestaurowany XIII wieczny Zamek, w którym obecnie mieści się Muzeum Regionalne PTTK].

Jadąc prosto ulicą Górską wjeżdżamy na drogę żwirową prowadzącą na górę Grodzisko, z której roztacza się we wszystkich kierunkach rozległy widok. Zjeżdżamy z Grodziska w kierunku ul. Widokowej, mijamy Górę Krasną przekraczamy ul. Marwin [droga 964] i asfaltową drogą [ul. Skrzynecka] docieramy do Krzyża Milenijnego, skąd rozciąga się panorama na miasto, dolinę Raby i Pogórze Wielickie, w perspektywie połyskujące lustro jeziora Dobczyckiego oraz panorama Beskidu Średniego. Przejeżdżamy przez Skrzynkę i tuż za mostem, po prawej miniemy zabytkowy zespół dworski. Następnie [ok. 1 km] docieramy do skrzyżowania, gdzie skręcamy w lewo [Jadąc w prawo po ok. 700 m możemy zobaczyć Wyższe Seminarium Misyjne i Klasztor ks. Sercanów oraz Salę Misyjną z licznymi eksponatami pochodzącymi z misji.]. Mijamy po lewej dwór w Stadnikach i po 300 m skręcamy w prawo w polną drogę do przysiółka Stadnik - Bystrzycy. Przed remizą w Stryszowej przekraczamy granicę gminy Gdów. Następnie przez Zręczyce i Podolany dojeżdżamy do węzła szlaków rowerowych pod "szałasem" w Gdowie. Do Dobczyc możemy wrócić tą samą drogą lub ruchliwą drogą nr 967 Myślenice-Gdów.

Źródło: opis szlaków rowerowych, mapa szlaków rowerowych - Urząd Gminy i Miasta Dobczyce

Znakowane szlaki rowerowe Gminy Dobczyce

TERENOWE SZLAKI ROWEROWE W GMINIE MYŚLENICE
Strefy wolnego czasu "Zarabie'

SZLAK CZERWONY - OKRĘŻNY

długość: 16,1 km,
nawierzchnia: asfalt, żwir , grunt, beton,
różnica wzniesień: ok. 348 m

Trasę można zacząć od dolnej stacji kolei linowej na górę Chełm podjeżdżając do góry szlakiem, bądź skrócić trasę wyjeżdżając koleją do góry.

Od dolnej stacji kolejki linowej górę Chełm dojeżdżamy do mostku na potoku Kobylak w ul. Parkowej, następnie chodnikiem do kładki wiszącej nad Rabą pokonujemy pierwsze metry szlaku. Tuż przed schodami kładki łukiem w prawo zjeżdżamy na asfalt parkowej alejki i jedziemy z nurtem rzeki za znakami szlaku do remizy OSP na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego/ Parkowej/ Zdrojowej/ Zacisze. Dla bezpieczeństwa przeprowadzamy rowery w ul. Zacisze i - nadal asfaltem - jedziemy do jej końca, gdzie skręcamy w prawo do widocznego szlabanu pozostawiając za sobą około 1,5 km szlaku. Za szlabanem szeroka droga o nawierzchni z grubego żwiru, miejscami bardzo luźnego, łagodnie wprowadza nas na stok Uklejny. Po około 300 m. - wśród kilku modrzewi oddzielających po prawej łąkę od drogi - nadrzewna kapliczka "Ostatniej wieczerzy" z charakterystycznymi postaciami świątków, lecz droga - wijąc się wśród iglastego lasu - uparcie pnie się po stoku i po ok. 1,3 km spotykamy znaki niebieskie szlaku pieszego. Oba szlaki wspólnie kontynuują mozolną wspinaczkę, gdy po ok. 1,2 km po prawej odnajdujemy informację botaniczną o leśnym użytku ekologicznym "Młaka źródliskowa" ( 53 gatunki roślin naczyniowatych w tym kilka chronionych ).

Jeszcze niespełna 200 m. i z prawej - za szlabanem - znaki zielone szlaku rowerowego oraz śródleśna kapliczka na rozstajach. Za nami łącznie 4,5 km szlaku i 215 m. wysokości. Po "odsapnięciu" łukiem w lewo następnie w prawo - prawie poziomo wiodącą drogą gruntową pokonujemy ok. 300 m. (z lewej piękna panorama) do pierwszych zabudowań Buliny, przy których ostry - ok. 100 m. zjazd do skrzyżowania z drogą o poprzecznie ułożonych płytach betonowych i rozstanie ze szlakiem pieszym. Skręcamy w prawo i ostro podjeżdżamy przez ok. 600 m. krętą, wąską drogą pokonując ok. 80 m. różnicę wzniesień, ostatnie kilkadziesiąt metrów to żwir z iłem.

Na pierwszym zakosie pojazdu minęliśmy z prawej kapliczkę metalowego krzyża a pokonawszy podjazd po lewej piękna panorama Beskidów ku Tatrom. Dojechawszy do widocznych przed nami modrzewi skręcamy w lewo i razem z czerwonymi znakami szlaku pieszego, kamienistą drogą leśną, zjeżdżamy ok. 500 m do niewielkiego obniżenia między Uklejną a Śliwnikiem "gubiąc" ok. 40 m wysokości. Następne ok. 400 m to podjazd do wysokości ok. 570 m na stoku Śliwnika, gdzie z prawej dochodzą znaki czarnego szlaku rowerowego, kilkadziesiąt merów wcześniej pożegnaliśmy odchodzący w lewo czerwony szlak pieszy. Za nami łącznie ok. 6,8 km a przed nami zabudowania Chełma ( dzielnicy Myślenic ) na stoku Wierchu Stróża, do których dojeżdżamy po ok. 500 m łagodnego zjazdu. Skręcamy w lewo i po kilku metrach ostro w prawo wjeżdżając na trasę zielonego szlaku pieszego, z którym pożegnamy się po ok. 3,4 km jazdy grzbietem. Uwaga ! cały wspólny odcinek szlaków w pogodne dni stanowi swoisty deptak o nasilonym ruchu pieszym. Tymczasem z zakrętu panoramy: w prawo dolinki Talagówki, w lewo majestatycznej Łysiny; kilkadziesiąt metrów dalej ( za zakrętem ) po lewej w dali majaczy Lubień. Początkowo żwirowa droga łagodnie wprowadza nas za zabudowania, od których - miejscami ostro - przemiennie: asfaltem i drogą betonową wprowadza nas na Wierch Stróża o wys. 648 m. npm, czyli najwyższy punkt szlaku. Stąd ok. 600 m zjazdu do skrzyżowania w siodełku nad Patykowem, gdzie przy transformatorze rozpoczyna/ kończy swój bieg zielony szlak rowerowy do Buliny. Ostatni na szlaku podjazd wygodną asfaltową alejką wprowadza nas na szczyt Chełma ( 613,3 m npm ) górującego nad Zarabiem. Tuż przed szczytem minęliśmy wieżę przekaźnikową z platformą widokową i punktem gastronomicznym, a za szczytem stacja górna najdłuższej kolejki linowej w Polsce ( 2006 m długości).

Z górnej stacji kolejki szlak prowadzi nas w gruntową drogę wzdłuż tylnej ściany budynku stacji i ostrym zjazdem, łukiem w lewo po czym w prawo bardziej łagodnie, po około 200 m. skręca pod kątem prostym w lewo żegnając szlak pieszy i towarzyszący od stacji wyczynowy szlak rowerowy (trasa down - hillowa). Po przebytych dotychczas 10,7 km szlaku przed nami bodaj najtrudniejszy odcinek; wąsko, kręto, początkowo mokrym żwirem z iłami i miejscami stromo - to ostatni na szlaku zjazd długości ok. 1,8 km "gubiący" ok. 260 m. wysokości (z 560 m. - do 300 m npm.). Od pierwszych zabudowań (przysiółek Malakówka w Stróży) droga wyłożona betonowymi kratownicami rozdzielonymi luźnym żwirem, niżej kratownice zastąpione pełnymi pasami betonu a już w dolinie asfalt, ale uwaga! wjeżdżamy na drogę główną przejeżdżając asfaltem najbliższe skrzyżowanie na wprost. Po około 200 m. skręcamy w prawo, przy zakładzie przetwórstwa tworzyw sztucznych, pozostawiając po lewej budynek ośrodka zdrowia (w głębi szkoła). Przejechawszy wygodnie asfaltem ok. 500 m, przy współczesnej murowanej kapliczce, opuszczamy asfalt skręcając w lewo na drogę gruntową i za jej biegiem po kilkudziesięciu metrach w prawo kierując się do widocznego skraju lasu. Wąska, ocieniona i faktycznie błotnista, żwirowa droga - po kilkudziesięciu metrach przecięta strugą ze stoku Chełma - prowadzi brzegiem Raby, która to się do niej przybliża, to oddala. Po ok. 1,9 km od zakładu tworzyw sztucznych w Stróży, w oddzielonej polem od drogi kępie drzew z prawej, zabytkowa - owiana legendą - kamienna kapliczka. Jeszcze ok. 400 m. kamienisto - błotnistej drogi i wjeżdżamy na asfalt, którym po ok. 100 m dojeżdżamy do bramy kempingu pozostawiając za sobą 15,1 km szlaku. Do miejsca startu docieramy wygodnie asfaltem ul. Parkowej pokonując ostatni kilometr szlaku i zamykając tym samym jego pętlę.

SZLAK ZIELONY - STOKOWY

długość: 7,6 km
nawierzchnia: grunt, asfalt, żwir, beton,
różnica wzniesień: ok. 170 m.

Z "siodełka" między Chełmem a Wierchem Stróża na czerwonym szlaku rowerowym przy transformatorze, żwirowa droga wprowadza nas między domy przysiółka Patykowo. Po kilkudziesięciu metrach droga łukiem w prawo staje się kamienisto - gruntowa i wąska. Minąwszy ostatnie zabudowania z prawej, po lewej ładny widok na stok Uklejny, natomiast minąwszy ostatni dom z lewej na krótko wjeżdżamy w las, gdzie na rozstajach kapliczka. Za nami ok. 600 m. łagodnego zjazdu a przed nami: krótki, ostrzejszy zjazd , przejazd przez strugę ze Stróży i równie krótki podjazd, za którym zabudowania Chmielówki, gdzie przez pewien czas w starej szkole działało schronisko PTT. Kolejne kilkadziesiąt merów już równej, żwirowej drogi i wjeżdżamy między domy kolejnego przysiółka: Litwowo, gdzie przez ok. 200 m. kręto i stromo po poprzecznie ułożonych płytach betonowych dojeżdżamy do asfaltu ul. Leśnej pokonując łącznie około 1,6 km i gubiąc ok. 50 m. wysokości. Zachowując ostrożność skręcamy w lewo (zgodnie z oznakowaniem wjeżdżamy z ulicy bezprzejazdowej tzw. "ślepej") pozostawiając po prawej przydomową kapliczkę. Nie musimy pedałować ale hamulce mogą się "przytopić" z racji konieczności stałego zwalniania jazdy na krętej, stosunkowo wąskiej i ruchliwej jezdni (uwaga na samochody)

Po ok. 600 m. od wjazdu w ul. Leśną mijamy po prawej sklep a po dalszych ok. 100 m. - na łuku w prawo - na drzewie po lewej kapliczkę. Zjechawszy jeszcze ok. 700 m. z asfaltu wjeżdżamy bardzo ostro w prawo w żwirową drogę leśną by po kilkudziesięciu metrach przejść za szlaban ją zamykający. Jeszcze trochę łagodnego zjazdu i przejechawszy łącznie ok. 3,2 km. osiągamy najniższy pkt szlaku (420 m. npm) gubiąc łącznie ok. 170 m. Przekroczywszy mostek na Talagówce ( Kobylaku ) łukiem w prawo szeroką drogą o luźnej nawierzchni żwirowej mozolnie wspinamy się stokiem Uklejny. Po ok. 600 m. ostry zwrot w lewo i przez kolejne 600 m. wspinaczka na wysokość ok. 510 m. gdzie napotykamy odchodzący w prawo czarny łącznikowy szlak rowerowy ( 1,5 km. do szlaku czerwonego ).

W tym miejscu możemy spokojnie "odsapnąć" przed dalszą wspinaczką przez ok. 1,2 km na wysokość 570 m do przecięcia z czerwonym szlakiem pieszym. Mimo zmęczenia i dogodnego miejsca do kolejnego postoju przejeżdżamy jeszcze ok. 100 m. łukiem drogi w prawo, za którym - przed wyniosłym bukiem z prawej - napotkamy starą ale wygodną platformę widokową. Wspiąwszy się na nią możemy podziwiać panoramę Myślenic jednak z wyłączeniem Zarabia i zamkowej góry z racji przysłonięcia przez młody las. Po odpoczynku rozpoczynamy łagodny zjazd, by po ok. 1,9 km ( a łącznie 7,6 km ) na poziomie 515 m. npm - gdzie kończy się szlak - na rozstajach leśnych nad Buliną napotkać znaki czerwonego szlaku rowerowego i niebieskie pieszego; kilkaset metrów wcześniej przekroczyliśmy szlaban.

SZLAK ŁĄCZNIKOWY - CZARNY

długość: 1,5 km
nawierzchnia: żwir, grunt,
różnica wzniesień: ok. 60 m.

Ze stoku Śliwnika na poziomie ok. 570 m. npm. od czerwonego szlaku rowerowego odchodzi skośnie ku północy żwirowa droga, którą - przez ok. 350 m- lasem zjeżdżamy tracąc ok. 30 m. wysokości. Na skrzyżowaniu łagodnym łukiem w lewo - nadal żwirową drogą - kilkadziesiąt metrów i po lewej piękny widok na Wierch Stróża z zabudowaniami Chełma na jego stoku, bliżej nad Talagówką (Kobylakiem) przysiółek Tajsówka, do którego skręca nasza droga. Szlak jednak prowadzi wprost do widocznej granicy lasu ale wąską już gruntową, lekko podmokłą drogą. Na skraju lasu przejeżdżamy przez niewielki ciek, nieznaczny podjazd i nagły zjazd łukiem w prawo by pokonać kolejną strugę, za którą w lewo krótki, lecz stromy i kamienisty podjazd między słupkami szlabanu. Za nami ok. 800 m a teraz miejscami błotnista lub kamienista droga gruntowa, bez wartych zauważenia zjazdów lub podjazdów, śród ładnego bukowego lasu porastającego ten rejon stoku Uklejny - po ok. 700 m. jazdy wprowadza na żwir drogi stokowej osiągając zielony szlak rowerowy na wys. 510 m npm.

Źródło: opis szlaków rowerowych, mapa szlaków rowerowych - Wydział Strategii Rozwoju Gospodarczego i Promocji Urzędu Miasta i Gminy Myślenice